Non chirurgische behandeling effectief bij Carpaal-tunnel syndroom (CTS)

In Uncategorized

In twee medische studies is aangetoond dat chiropractie de klachten van carpaal-tunnel syndroom significant kan reduceren (door mobilisatie, manipulatie van de middenhandsbeentjes, pols, elleboog en wervels bovenrug). Bij deze trials was na 3 weken grote verbetering van de klachten. Een Cochrane review liet zien dat naast chiropractie ook ultra sound therapie en yoga klachten verminderend kan werken, binnen 8 weken was er resultaat geregistreerd. Daarnaast hebben massage en acupunctuur een positieve werking en kunnen ondersteunend worden ingezet bij het herstelproces. Een non chirurgische behandeling is in veel gevallen zeer effectief bij het Carpaal-tunnel syndroom (CTS)

Behandelingmogelijkheden CTS met medicatie:

– NSAID’s (ibuprofen werkt ontstekingremmend, vermindert zwelling, pijn en roodheid)

– Diuretica (plaspillen, zorgen voor het kwijtraken van vocht/zwelling)

– Corticosteroiden (injectie in het carpaal-tunnel, reductie van de peeszwelling)

Het carpaal- tunnel syndroom is een van de meest voorkomende zenuw beknellingen.

De klacht is herkenbaar aan een doof gevoel in de hand al dan niet in combinatie met tintelingen van duim en vingers. ’s Nachts verergeren de klachten vaak. Ook kunt u moeite hebben met het pakken van een voorwerp en kan er een stekende pijn tot aan de schouder omhoog trekken.

Het carpale-tunnel syndroom is een klachtenpatroon veroorzaakt door een beknelling van de zenuw (nervus medianus) die in het midden van de arm ter hoogte van de overgang van de onderarm naar de hand loopt. Dit is de carpaal tunnel, een nauw kanaal aan het begin van de handpalm. In deze tunnel lopen de buig pezen van de vingers en de zenuw. Door verschillende oorzaken kan het vlies (synovium) dat om de pezen heen ligt opzwellen. Door zwelling wordt de ruimte in de carpaal tunnel kleiner en drukt de zenuw tegen de bindweefselband hetgeen de tintelingen, doofheid, onhandigheid en pijn kan veroorzaken. U kunt het vergelijken met een slaapbeen.

CTS non chirurgische behandeling

Oorzaken voor het Carpaaltunnel syndroom

• repeterende bewegingen van de pols met name als daar kracht bij nodig is
  • polsbreuk waarbij de middenhandsbeentjes verschuiven
  • hormonale veranderingen bijvoorbeeld tijdens zwangerschap en de menopauze (in veel gevallen verdwijnen de klachten na de bevalling, zodra de hormoonbalas zich herstelt).
  • ontstekingachtige verschijnselen zoals bij reumatoïde artritis
  • vertraagde functie van de schildklier
  • diabetis mellitus (suikerziekte)

Bron: Univerity of Maryland Medical Center, Cochrane.org