Lage rugpijn

Lage rugpijn, wervelkolomSpit
Lage rugpijn is een verzamelnaam voor klachten als spit, spierverrekking, artrose (slijtage), artritis, lumbago, hernia en ischias. Met rugpijn kan niemand goed functioneren. Het is daarom ook niet vreemd dat lage rugpijn één van de belangrijkste oorzaken is van ziekteverzuim en één van de meeste voorkomende redenen om een arts te bezoeken.

Waar komt de pijn vandaan?
In tegenstelling tot de thoracale wervelkolom, is de lumbale wervelkolom instabiel daar deze niet wordt ondersteund en gestabiliseerd door de ribbenkast. Deze instabiliteit zorgt voor een grote mobiliteit waardoor we onze tenen kunnen aanraken, veters strikken, iets van de grond kunnen pakken, maar wel ten koste van een verhoogd risico op letsel. Zolang het goed functioneert kan de lage rug enorme krachten zonder verwondingen weerstaan. Maar als de lage rug ontregeld is of de ondersteunende spieren zijn afgezwakt, kan iets eenvoudigs als licht buigen leiden tot blessures aan de onderrug.

Langdurig zitten, staan of lopen in een verkeerde houding, blessures door een ongeval, verkeerd tillen of bukken, een slecht matras, te weinig lichaamsbeweging, stress, spierverzwakking, overgewicht, aangeboren afwijkingen of erfelijke factoren.

Zowel de flexibiliteit en de stand van de wervelkolom heeft een grote invloed op de onderrug. Dus als één of meerdere wervels niet naar behoren functioneren, ontstaat er druk en een enorme spanning op de lage rug. Dit kan leiden tot irritatie van de spieren en zenuwen van dit deel van de rug en leiden tot uitstraling naar uw bil of been.

De chiropractor heeft verschillende behandeltechnieken voor de lage rug en het bekken. Er wordt gebruik gemaakt van diverse druktechnieken om de beweeglijkheid van de wervelkolom zoveel mogelijk te herstellen. Ook kan de chiropractor u advies geven over een goede houding, ergonomie, sport en oefeningen.