Neuropathie | Zenuwpijn

zenuwpijnNeuropathie
Neuropathie (zenuwpijnen) zijn aandoeningen aan de perifere zenuwen. De perifere zenuwen zijn zenuwen die de hersenen en het ruggenmerg (centraal zenuwstelsel) verbinden met de organen en weefsels.

De zenuwen in ons lichaam geven prikkels door aan onze hersenen, waardoor we bijvoorbeeld kunnen zien en ruiken en pijn voelen. Een pijnprikkel is een waarschuwing voor gevaar. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat als u in uw vinger snijdt, de hersenen een stopsignaal naar de hand sturen.
Afhankelijk van de aard van de aangedane zenuw kan neuropathie de waarneming, het bewegen of autonome functies (zoals beheersing van de blaas), verstoren.

Zenuwpijn ontstaat soms na een ongeluk, door een ziekte of soms door aanraking met bepaalde stoffen.

Ziekte:
Diabetes is een veel voorkomende veroorzaker van neuropathie. Tekort aan vitamine B en enkele andere gebrekziekten (verkeerde voeding, of slechte opname van voedingsstoffen) kunnen neuropathie veroorzaken. Dit komt vaak voor bij mensen die overmatig alcohol drinken (wat overigens ook tot directe zenuwbeschadiging kan leiden). Ziektes in het centrale zenuwstelsel zoals MS, een herseninfarct of een bloeding in het ruggenmerg kunnen de zenuwen beschadigen. Infecties (zoals gordelroos, lepra of hiv-infectie), auto-immuunziekten en kanker kunnen ook neuropathie veroorzaken.

Druk op een zenuw:
Door uitstulping van een tussenwervelschijf in het ruggenmerg (hernia), carpaaltunnel-syndroom, een tumor of een gebroken rib kan beschadiging of druk op de zenuw geven. Pijn door druk op een zenuw wordt ook wel neuralgie genoemd. Aangezichtspijn is druk op een ontstoken zenuw.

Schadelijke stoffen:
Er zijn medicijnen die als bijwerking hebben dat ze beschadiging aan de zenuwen veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn bepaalde vormen van chemotherapie bij kanker, TBC medicijnen. Bepaalde giffen (zoals rattenkruid of loodvergiftiging) kunnen hetzelfde effect hebben.

Ongeval of operatie:
Zenuwpijn kan ontstaan na een operatie waarbij zenuwen zijn beschadigd of doorgesneden. In veel gevallen is er sprake van gemengde pijn waarbij weefselpijn en zenuwpijn tegelijkertijd worden ervaren. In principe kan deze pijn bij allerlei operaties optreden. Bij een ongeval kan zenuwschade ontstaan. Denk hierbij aan een val waarbij ruggenmerg beschadigd raakt of een whiplash bij een auto-ongeluk.

Verschillende type neuropathie

Sensorische neuropathie:
Aantasting van de gevoelszenuwen wordt sensorische neuropathie genoemd. Uitingen hiervan zijn tintelingen, pijn en gevoelloosheid in de aangetaste gebieden, verlies fijne tast en verminderde herkenning van voorwerpen. De oorzaak van sensorische neuropathie kan gebruik van medicijnen of verkeerde voeding zijn.

Motorische neuropathie:
Motorische zenuwen hebben hun oorsprong ter hoogte van het ruggenmerg en lopen naar de spieren. De spieren die door de aangedane motorische zenuw verzorgt worden, gaan verzwakken en uiteindelijk slinken. Kenmerken van motorische neuropathie zijn voornamelijk verlies aan kracht en beweeglijkheid.

Autonome neuropathie:
Het autonome zenuwstelsel is een complex systeem dat processen in het lichaam regelt waar wij geen bewuste controle over hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de darmbewegingen, bloeddrukregeling, zweetproductie. Aantasting van dit systeem kan leiden tot flauwvallen door lage bloeddruk, incontinentie, obstipatie, diarree en impotentie. Langdurige diabetes kan het autonome zenuwstelsel aantasten.

Diagnose en behandeling
De behandeling van perifere neuropathie hangt af van de oorzaak en het type aangedane zenuw.

Een chiropractor kan tijdens het eerste consult vaststellen of de klachten die u heeft te verklaren zijn door ziekte of een probleem in de wervelkolom.

Als de onderliggende oorzaak kan worden behandeld, kan de aandoening verbeteren of overgaan. Chronische zenuwbeschadiging kan onomkeerbaar zijn.