Spondylitis

spondylitisZieke van Bechterew
Spondylitis (ziekte van Bechterew) is een reumatologische aandoening. Wanneer u spondylitis hebt, dan hebt u ontstekingen aan de gewrichten tussen het heiligbeen en de bekken (SI-gewrichten) en/of ontstekingen van de gewrichten tussen de wervels. Deze ontstekingen ontstaan van binnenuit en het gevolg is dat er littekenweefsel wordt gevormd. Dit littekenweefsel vult de ruimte tussen bijvoorbeeld twee wervels en vormt uiteindelijk om tot bot. Dit wordt verbening genoemd. Door verbening kan de wervelkolom krom groeien waardoor u krom kan gaan lopen.

De klachten die u kan krijgen zijn afwisselend. Vaak heeft men last van een zeurende, doffe pijn en stijfheid in de lage rug, de billen en soms de achterkant van de bovenbenen. De klachten kunnen wisselen tussen de linker en rechterkant. Veel mensen die last hebben van spondylitis hebben vaak last van ochtend stijfheid.

Oorzaak
De oorzaak van spondylitis is onbekend. Waarschijnlijk speelt erfelijkheid een rol. Ook is er een vermoeden dat het kan ontstaan door bacteriële infecties, met name van urinewegen en darmen.

Spondylitis is niet te genezen. Wel is een goede behandeling belangrijk om het ziekteproces te onderdrukken waardoor de klachten verminderen. Advies is om te blijven bewegen! Rust zorgt juist voor verslechtering. Daarnaast moet de wervelkolom recht gehouden worden, zodat de kans kleiner is dat de rug verstijft en permanent in een kromme houding komt.

De chiropractor kan u helpen uw rug recht te houden en de beweeglijkheid terug te brengen. Naast de reguliere chiropractische zorg zal er ook gebruik worden gemaakt van de Cox Decompressie Techniek.