Fybromyalgie

Fibromyalgie is een vorm van reuma die niet de gewrichten treft, maar de spieren en het bindweefsel. Deze aandoening gaat gepaard met chronische pijn en stijfheid verspreid over het lichaam. De meest gevoelige plekken zijn aanwezig in de nek, heupen, schouders en handen. De pijn straalt uit naar de spieren in het hele lichaam. Patiënten hebben daarnaast last van spijsverteringsklachten, huidklachten, eczeem, droge ogen en droge mond. Daarnaast gaat fibromyalgie gepaard met een tintelend of branderig gevoel in de ledematen. De klachten zijn ’s morgens meestal het hevigst. Daarnaast wordt er bij veel patiënten een afwijking in het slaappatroon geconstateerd. Door het ontbreken van een goede nachtrust raken ze oververmoeid. Dit kan leiden tot chronisch energiegebrek en uitputting.

De 18 pijnpunten bij fybromyalgie

18 pijnpunten fybroyalgie

Fibromyalgie wordt ook wel ‘de ziekte die overal pijn doet’ genoemd. Fibromyalgie treft ongeveer 4% van de bevolking. Wat is het goede nieuws? Fibromyalgie is geen ziekte die mensen blijvend invalide maakt. Men kan veel doen aan fibromyalgie door chiropractische zorg, een gezond voedingspatroon, beweging en een gezonde leefstijl.

Hoewel steeds meer onderzoek lijkt uit te wijzen dat er een genetische aanleg is voor het ontwikkelen van fibromyalgie, is de precieze oorzaak nog niet helemaal duidelijk. Meerdere patiënten kennen het verschijnen van de klachten toe aan een specifiek incident zoals een auto ongeluk, een virusinfectie of ernstige emotionele problemen.

Aandoeningen van het centrale zenuwstelsel zijn het meest erkend als symptomen van fibromyalgie. Hiertoe behoren problemen bij het waarnemen van de pijn, verlaging van de pijndrempel, spierafwijkingen die vaak zijn toe te schrijven aan het centrale zenuwstelsel, en een inconsistente serotoninespiegel. Serotonine is de chemische stof die ons humeur, ons geheugen en onze pijnwaarneming reguleert. Men onderzoekt al jaren de rol die stress speelt bij fibromyalgie.

Onderzoek toont aan dat chiropractische behandelingen fibromyalgie kunnen verlichten. Patiënten geven aan dat ze vooral makkelijker kunnen bewegen en dat er een afname is van het pijnniveau. Tevens zijn mensen minder moe en slapen ze beter. En goed en voldoende slaap is essentieel voor fibromyalgie-patiënten, want slaapgebrek verergert de symptomen.

Tips van de chiropractor
Een te grote stimulatie en een te grote gevoeligheid van het centrale zenuwstelsel zijn enkele van de aspecten van fibromyalgie. Daarom is het essentieel voor de patiënten om te stoppen met het gebruik van stimulerende middelen zoals cafeïne en tabak. Ook is het belangrijk om alcohol, slaappillen en suiker te vermijden. Het is goed om groenten te eten, fruit en met mate vette vis en vlees. U kunt eventueel probiotica, zink en selenium slikken. Vraag uw chiropractor om advies.

Het is goed om regelmatig te bewegen. In het begin zal het lijken alsof men nog vermoeider raakt, maar na verloop van tijd verandert de vermoeidheid in een ‘voldane moeheid’ en meer energie de volgende dag. Vooral wandelen en zwemmen, in matig tempo, kunnen veel verschil maken op de weg naar verbetering. Na verloop van tijd blijkt vaak de weerstand weer op normaal niveau te komen.

Leer uw fibromyalgie te controleren, laat de fibromyalgie u niet controleren.